STATLINK – moje pierwsze doświadczenia z systemem wymiany linków

Bezpośrednią konkurencją dla systemu STATLINK jest obecnie linktak.pl – ma wiele dobrych opinii, jest po prostu bardzo dobrym systemem. Jednak zanim do tego przejdę, chciałbym podzielić się z Wami moimi doświadczeniami…

W branży SEO siedzę już przeszło 10 lat, ale do tej pory jeszcze nie korzystałem ze STATLINK. Moja przygoda z tym systemem zaczęła się miesiąc temu. W zasadzie kilka miesięcy wcześniej próbowałem podejść do tematu, ale jakoś zabrakło mi energii, a może czasu. Od miesiąca jednak już systematycznie działam w systemie. Poniżej moje doświadczenia i spostrzeżenia…

Stawianie stron w systemie

STATLINK stanowczo odrzuca strony totalnie spamowe – na przykład te na generowanych tekstach czy niechlujnie zrobione. Im lepsza Wasza strona, tym więcej punktów otrzymacie. Co prawda w praktyce bywa różnie, bo na pewno moderatorom ciężko jest nad wszystkim zapanować. W systemie jest ponad 15 tysięcy stron, niech każda strona ma średnio 200 podstron, daje to sporo materiałów do przeglądnięcia. Przeglądanie ręczne jest w zasadzie niemożliwe. Na szczęście użytkownicy linkujący stronę wysyłają spam raporty i jakość w systemie jest w miarę zachowana.

Pierwsze kroki i wyniki

Sam postawiłem w STATLINK w tym pierwszym miesiącu 10 stron. Z tych stron mam na razie 10 tysięcy punktów, co gdyby przeliczyć na wartość pieniężną da około 120 zł netto. Nie najgorzej, tym bardziej że jest to suma, jaką można z tych punktów wyciągnąć każdego miesiąca. Ale ja tam na razie nie mam zamiaru zarabiać na punktach, po prostu spożytkuję te punkty na linkowanie.

Świeże domeny vs domeny z przechwytu

Dwie domeny zarejestrowałem świeże, w sumie generują mi one tylko 500 punktów. Ale nie ma się co dziwić, takie domeny nie generują zbyt wiele punktów (ze względu na zerowy PageRank). Udało mi się w kilkanaście dni podnieść ich PR do wartości 1.

Pozostałe domeny są z przechwytu i mają one PageRank wyższy (dwie strony mają PR równy trzem). Generują one o wiele więcej punktów od tych świeżo rejestrowanych. Z czasem gdy na stronach przybywa linków ilość zdobytych punktów rośnie.

Jak zbudować dobrą stronę do systemu?

Żeby postawić fajną stronkę miłą dla oka z dobrą treścią trzeba się trochę napocić, ale opłaca się. Oprócz wyglądu i treści w punktacji bardzo ważną rolę odgrywa PageRank. Poza tym, trzeba dbać o indeksację strony, im więcej zaindeksowanych stron w Google tym więcej będzie miejsc na linki (system wyświetla linki tylko na zaindeksowanych podstronach).

Skuteczna indeksacja

Samo zaindeksowanie podstron nie jest trudne, robię to tak, że zgłaszam stronę główną przez google.pl/addurl, a Google już dalej wie co robić z podstronami. To znacznie skuteczniejsze niż poleganie na samych linkach.

PageRank w systemie

PageRank w systemie obecnie odgrywa kluczową rolę. Jest to główny wskaźnik decydujący o wartości strony. Jeśli zamierzasz kupować domeny pod system, to moim zdaniem opłaca się brać te z PR minimum 2.

Jak utrzymać PageRank?

  • postawić na niej stronę zgodną tematycznie z nazwą domeny
  • zadbać o nasycenie frazami, które już rankują
  • systematycznie dodawać nową treść
  • pilnować jakości linków przychodzących

Efekty linkowania

W linkowaniu ze STATLINK nie mam jeszcze zbyt dużego doświadczenia, ale już widzę, że słabsze i średnie frazy ładnie pną się w górę w SERPACH. System z pewnością ma moc pozycjonowania. Pytanie tylko, czy za jakiś czas takie linkowanie (jest to wspomaganie, nie jest to jedyne źródło linków) nie będzie powodem obniżenia pozycji. Pożyjemy, zobaczymy…

Plany na przyszłość

W najbliższym czasie zamierzam:

  1. Dokupić kilka domen z wyższym PR
  2. Poprawić jakość tekstów na istniejących stronach
  3. Zwiększyć częstotliwość aktualizacji treści
  4. Przetestować tematyczne linkowanie

Rozwój systemu

Widać, że STATLINK się rozwija. Administratorzy wprowadzają nowe funkcje, jak chociażby niedawne ograniczenie do maksymalnie 6 linków na podstronie. To dobry kierunek – mniej spamu, większa wartość linków.

Kilka praktycznych porad na koniec

  1. Nie spiesz się z dodawaniem stron – lepiej mieć jedną dobrą niż pięć słabych
  2. Zwracaj uwagę na tematykę domen z przechwytu
  3. Regularnie sprawdzaj spam raporty
  4. Aktualizuj treści minimum raz w miesiącu
  5. Nie przesadzaj z ilością linków na podstronie

Podsumowanie

STATLINK to świetne narzędzie, ale wymaga systematycznej pracy i przestrzegania pewnych zasad. Nie traktujcie go jako maszyny do robienia linków – to system dla tych, którzy chcą budować wartościowe zaplecze.

A jakie Wy macie doświadczenia ze STATLINK? Używacie aktywnie? A może macie jakieś ciekawe spostrzeżenia? Dajcie znać w komentarzach!

PS. Przy okazji – sprawdzajcie swoje strony w systemie, bo niedługo ma być aktualizacja PageRank 🙂


Artykuł powstał na podstawie moich osobistych doświadczeń z systemem STATLINK w okresie od października do listopada 2012 roku. Wszystkie dane i statystyki pochodzą z tego okresu.

Autor: Maciej Stefaniak
Bio: Od 2002 roku zajmuję się pozycjonowaniem stron internetowych. Właściciel agencji SEO i kilkunastu projektów internetowych. Pasjonat technologii webowych i automatyzacji procesów pozycjonowania. Prywatnie fan górskich wędrówek i dobrej kawy. Znajdziesz mnie na maciej.stefaniak@gmail.com lub GG: 123456

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *