Rok 2015 był dla branży marketingu w wyszukiwarkach okresem dalszego rozwoju trendów zapoczątkowanych w poprzednich latach. Algorytmy Google kładły coraz większy nacisk na jakość treści i doświadczenie użytkownika. Rosła rola mobile, mocno przyspieszyła dynamika wzrostu mobile search. Rozwijał się też trend content marketingu jako ważnego elementu kampanii SEO.
Wśród kluczowych wydarzeń i trendów 2015 roku w polskim SEO/SEM należy wymienić:
- Rozwój strategii content marketingowych i nacisk na wysokiej jakości, angażujące treści
- Dalszy wzrost znaczenia mobile, już ponad 20% ruchu na wielu stronach pochodziło z urządzeń mobilnych
- Regionalizacja wyników wyszukiwania, Miejsca Google na coraz większej liczbie zapytań lokalnych
- Rozwój narzędzia Google Analytics w kierunku Universal Analytics, choć proces ten nie był wolny od problemów
- Rozwój kompetencji analitycznych w organizacjach i prace nad modelowaniem atrybucji
- Utrudnienia w analizie i optymalizacji SEO po wyłączeniu w Google Analytics opcji przekazywania słów kluczowych
Wyraźnie widać było zmierzch pewnych „starych” taktyk SEO jak masowy zakup linków. Google coraz skuteczniej identyfikuje i karze takie działania. Liczy się holistyczne podejście, dbałość o jakość strony, treści i linków.
Wśród prognoz ekspertów na 2016 rok pojawiały się:
- Dalszy rozwój mobile, potrzeba optymalizacji stron i kampanii pod kątem urządzeń mobilnych
- Większy nacisk Google na czynniki jakościowe i behavioral, user experience
- Rozwój kampanii content marketingowych jako wsparcie SEO
- Inwestycje firm w zaawansowaną analitykę webową i modelowanie atrybucji
- Wzrost kompetencji analitycznych i świadomości potrzeby analityki internetowej 2.0
2016 rok zapowiada się więc jako okres dalszej ewolucji SEO w kierunku jakości, mobile i zaawansowanej analityki. Proste tricki przestaną działać, kluczowe będzie holistyczne podejście łączące różne obszary od technicznego SEO przez content marketing po UX. Z pewnością nie zabraknie też niespodzianek i tylko ci, którzy potrafią szybko reagować na zmiany utrzymają się na topie.